Het belang van een goede huisstijl voor je bedrijf

Een goede huisstijl is essentieel voor bedrijfsherkenning en merkidentiteit. Door aandacht te besteden aan doelgroep, merkwaarden en originaliteit ontstaat een onderscheidend ontwerp. Consistentie in kleurgebruik, lettertype en toepassing op verschillende communicatiemiddelen versterkt de merkidentiteit. Een huisstijl weerspiegelt de kernwaarden van een bedrijf, zoals duurzaamheid. Het ontwerp, inclusief logo en lettertype, moet uniek en herkenbaar zijn. Een goede huisstijl draagt bij aan het succes van een bedrijf door herkenning en een positieve indruk bij de doelgroep. Het is een verzameling van ontwerpkeuzes die de presentatie van een bedrijf vormgeven en professioneel overkomen.

Als ondernemer wil je dat je bedrijf opvalt en herkend wordt. Een goed logo ontwerp en een goede huisstijl zijn daarbij van groot belang. Een goede huisstijl is namelijk het gezicht van je bedrijf en zorgt voor herkenning bij je doelgroep. 

Doelgroep

Een goede huisstijl moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. Wij hechten er daarom waarde aan om jouw doelgroep goed te kennen en te begrijpen wat hen aanspreekt. Nadat we je doelgroep in kaart hebben gebracht kiezen we kleuren, lettertypen en beeldmateriaal die passen bij je doelgroep.

Merkidentiteit

Je  huisstijl moet de merkidentiteit van jouw bedrijf weerspiegelen. De kernwaarden, visie en missie van je bedrijf moeten in de huisstijl naar voren komen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan kleuren, vormen en beeldmateriaal. Het is daarom belangrijk om samen goed na te denken over wat je wilt uitstralen en hoe je jouw bedrijf wilt presenteren.

Originaliteit

Een goede huisstijl is origineel en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. We kiezen daarom voor kleuren, lettertypen en beeldmateriaal die niet alleen passen bij je merkidentiteit, maar ook uniek zijn. Dit zorgt ervoor dat je opvalt tussen andere bedrijven en dat je doelgroep jou makkelijker zal herkennen.

Kernwaarden

Wij vinden dat de huisstijl ook de kernwaarden van je bedrijf uitstralen. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan is het mooi als dit  ook in de huisstijl terugkomt. Door de huisstijl af te stemmen op je kernwaarden, laat je zien waar je als bedrijf voor staat.

Consistentie

Een goede huisstijl is consistent en wordt op alle communicatie-uitingen, zowel online als offline, toegepast. Dit zorgt voor herkenning en versterkt de merkidentiteit. We hechten er daarom belang aan dat je huisstijl consistent wordt doorgevoerd in bijvoorbeeld briefpapier, visitekaartjes, website en social media.

Kleurgebruik

Kleuren spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een huisstijl. Kies daarom voor kleuren die passen bij je merkidentiteit en je doelgroep. Let er ook op dat de kleuren goed te combineren zijn en dat ze zowel op papier als op beeldschermen goed tot hun recht komen.

Lettertype en logo ontwerp

Naast kleuren speelt ook het lettertype en logo een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een huisstijl. Het lettertype moet passen bij jouw merkidentiteit en leesbaar zijn op verschillende formaten. Het ontwikkelen van een logo is daarom altijd maatwerk en we zorgen ervoor dat het logo uniek, herkenbaar en eenvoudig is. We besteden veel aandacht aan het ontwerp van jouw logo en het gebruik van het lettertype omdat het vaak het eerste is wat mensen zien en herkennen.

Toepassingen

Een goede huisstijl moet toepasbaar zijn op verschillende communicatiemiddelen en kanalen. We onderscheiden hierin visitekaartjes, briefpapier, facturen, flyers, banners maar zeker ook je website en social media kanalen. We zorgen ervoor dat je huisstijl in alle uitingen consistent is en herkenbaar voor je doelgroep.

Een goede huisstijl is dus van groot belang voor het succes van je bedrijf. Het zorgt voor herkenning en versterkt de merkidentiteit. Door te zorgen voor een goed logo ontwerp en een originele huisstijl die past bij je doelgroep en merkidentiteit, die de kernwaarden van jouw bedrijf uitstralen en consistent worden toegepast op al je uitingen onderscheid je jouw bedrijf van de concurrentie en laat je een positieve indruk achter bij je doelgroep.

Huisstijl in het kort

Een huisstijl is een verzameling van ontwerp- en stijlkeuzes die een bedrijf of organisatie gebruikt om zichzelf te presenteren aan de buitenwereld. Het omvat elementen zoals het logo, kleurenschema, lettertypen, beeldmateriaal en lay-out. Door consistent gebruik van deze elementen zorgt de huisstijl ervoor dat het bedrijf of organisatie herkenbaar en professioneel overkomt bij klanten en stakeholders.

We zijn er trots op te mogen werken voor o.a. de volgende bedrijven: